torstai 4. lokakuuta 2018

Kenelle erilainen lapsi on ongelma - mukana Perjantaissa!

Niin siinä sit kävi, että saan huomenna varttini julkisuudessa. Mulle nimittäin soitettiin alkusyksystä ja kyseltiin mukaan Ylen Perjantain jaksoon, jossa käsitellään erilaisuutta. Tää tuli ihan puskista, enkä enkä edes tiennyt tällaisen jakson suunnittelusta. Ja voitte uskoa, kuinka innoissani olin, kun mulle tarjottiin tätä tilaisuutta: pääsisin kertomaan omaa näkökulmaa Aspergeriin ja sen kaikenkarvaisiin stereotypioihin.

Mää arvostan tätä tilaisuutta todella, koska tässä on taas mahdollisuus päästä puhumaan autisminkirjon eri sävyistä ja siitä kuinka ihminen pitäisi kohdata persoonana, eikä diagnoosina. Oon samalla tosi otettu siitä, että mut on tässä tapauksessa valittu siihen tehtävään. Samalla tietysti vähän jännittää puhua niin monen ihmisen suulla. Mun pitää kyl ehdottomasti muistaa painottaa, että kyse on mun omista kokemuksista. vaikka monella muullakin diagnosoidulla saattaa olla samanlaisia ajatuksia. Jännitys on kuitenkin pieni osa tästä kaikesta ihanasta odotuksesta.

Eli siis jos haluaa kuunnella perjantai-iltana mun höpötyksiä, niin eiku vaan ysiltä telkkari päälle ja sieltä Perjantai! Pitäkää peukkuja!


5.10.: Perjantai: Kenelle erilainen lapsi on ongelma, Yle 1 klo 21.05

6 kommenttia:

  1. Oi, hitsit, miten hienoa! Tsemppiä esiintymiseen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Nyt on homma hoidettu ja voin sanoo, että kaikesta jännityksestä huolimatta oli aivan mahtava kokemus!

      Poista
  2. Ootko miettinyt, ootko kovin sopiva kokemusasiantuntija, kun sun oireet on niin lieviä eikä ilmeisesti vaikeuta sun elämää mitenkään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot oikeessa siinä, ettei ne vaikeuta tai näy mun elämässä mitenkään. Mutta pointti kokemisasiantuntijuuden kanssa onkin siinä, että vaikka mun Asperger on aina ollut niissä lievän raameissa, niin tie tähän ei ole ollut helppo, vaan mutkia on ollut matkassa aikalailla. Lisäksi Aspergeriin liitetään ihan liikaa stereotypioita, joita haluan olla rikkomassa. Helpottaahan niistäkin kertominen ihmisiä, jotka kohtaavat vaikkapa työssään erilaisuutta: silloin avoin kohtaaminen on mahdollisempaa.

      Mää koen, ettei kokemisasiantuntijuus merkitse kurjien asioiden jakamista ja vaikeuksien esittelyä, vaan se voi olla myös kokemusten jakamista vaikkapa just selviytymistarinan muodossa: tuleehan siinäkin ilmi, mistä on lähdetty liikkeelle ja mitkä kaikki asiat ovat johtaneet nykyisyyteen, aikaan, jolloin on helpompi olla.

      Poista