perjantai 30. kesäkuuta 2017

Toteemieläin

Kävin tänään Harjun paperissa ja, yllätys yllätys, mukaan tarttui uusia kortteja, koska milloinkas tällainen korttifriikki pystyisi tuossa putiikissa vierailemaan ilman että sinne uppoaa muutama euro. Yleensä mulla menee ikuisuus ja puoli vuotta päättää, mitkä ihanuudet otan kotiin mukaan (jos rahaa olisi enemmän, ostaisin varmaan koko kaupan tyhjäksi), mutta tällä kertaa päätös oli harvinaisen selvä, etenkin tämän ihanuuden kohdalla, josta huomasin, että siinä on selvästi mun toteemieläin:


Jos jostain kumman syystä joskus kysytään, mikä eläin olisi, olen vastannut peura ajovaloissa, mutta tässäkin on kyllä paljon sellaista, josta tunnistan itseni: osaan joskus ottaa ihan rennosti hyvistä kirjoista nauttien ja herkkuja mutustaen. Se peura ajovaloissa kuvaa enemmän mun hektistä ja varsinkin stressaavaa puolta, mutta se ei onneksi ole koko totuus. Ai niin ja onhan niitä toteemielukoita mulla kolmaskin: poikaystävä kutsuu mua gerbiiliksi silloin kun olen kärsimätön hötky. :D


Mulla on ollut aiemmin tosi huono itsetunto, niin huono, etten oikein osannut nähdä itseäni todellisessa valossa, vaan huomasin vain ja ainoastaan kaikki ne negatiiviset puolet. Se oli tosi raskasta: koko ajan olo tuntui niin riittämättömältä, epäonnistuneelta ja olisin varmaan sanonut toteemieläimeksi liejuryömijän. En okein tiennyt, millainen oikeasti olen. Sitten tapahtui paljon asioita, jotka mahdollistivat sen, että pystyin alkaa nostamaan mun pohjamudissa köllötellyttä itsetuntoa omille jaloilleen ja siihen meni monta vuotta.


Töitä on vielä tehtävänä, mutta sen verran on jo tapahtunut, että pystyn näkemään itseni realistisessa valossa: on huonoja puolia, mutta myös niitä hyviä, joiden olemassaoloa en ole aiemmin huomannut. Tää kortti kuvaakin hyvin niitä itsetunnon rakentamisessa saavutettuja tuloksia: olen tajunnut, millainen olen.

 

Millaisiin elukoihin just sun on helppo samaistua?

6 kommenttia:

  1. onpas suloinen kortti! :) Mä voisin ehkä ajoittain samaistua mun koiraan, välillä ollaan patalaiskoja mut välillä energiaa on ihan liikaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, ihana! Ja usein se tuntuu menevän niin, että lemmikki ja omistaja muistuttaa toisiaan.

      Poista
  2. Harakoihin! Varpusiin! Ja kaikkiin muihinkin lintuihin. Niihin mun on helppo samaistua. :D PS. Tosi söpö kortti! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos! Ja linnut on kyl kans samastuttavia otuksia! Mulle varmaan kana olis eniten sellanen hengenheimolainen :D

      Poista
  3. Mä luulen,että mä samaistuisin ehkä kissaan tai ehkä toisaalta tiibetinspanieliin,heh :D Ollaan meijän tipsujen kans välillä kaikki kolme yhdessä superlaiskoja..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on kyl totta että lemmikkeihin on helppo samastua! Mun perheellä on ollut nyt melkein kymmenen vuotta villakoira ja aina kun siellä vanhempien luona käy, huomaa että onhan se meidän Erkki kyllä aika samastuttava otus: ollaan molemmat sellasia huomionkipeitä. :D

      Poista