perjantai 18. elokuuta 2017

Miten uuteen kaupunkiin kotiudutaan?


Nyt on taas se aika vuodesta, kun uudet opiskelijat alkavat asettua aloilleen ja osalla on edessä kaiken muun uuden ja jännän lisäksi tutustuminen ihan vieraaseen kaupunkiin. Mulla oli melkein sama tilanne puolisentoista vuotta sitten, kun muutin tänne Espoosta rakkauden perässä, joten tässä muutama vinkki kotiutumiseen just sulle uusi jyväskyläläinen:

♥ Tutustu uusiin ihmisiin
Tää on varsinkin opiskeluiden perässä muuttaneille onneksi aika helppo homma, koska fukseillahan on vaikka mitä menoa! Ja vaikkei olisikaan, niin kyllä ihmisiin tutustuu! Mää etäopiskelin mun ekan vuoden, jotta saisin kandin tehtyä ja se oli aika tiiviisti sellaista kotirouvailua. Silti löysin kavereita nopeasti tuon miekkosen kautta ja Facessakin on pari ryhmää JKL:stä kavereita kaipaileville: Jyväskylän tytöt ja Jyväskylän ystävättäret, joten jos kaverit on hukassa, niin käykäähän liittymässä!





♥ Hanki harrastus
Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, niin harrastaminen on tosi hyvä tapa saada aikaa kulumaan. Mää hankin melkein heti salikortin ja syksyllä aloitin elävän mallin piirtämisen kansalaisopistolla (kaikki tän vuoden kurssi-ilmot starttaa ensi viikolla). Saleista löytyy tosi paljon valinnanvaraa. Mää käyn Fitness 24 sevenissä ja oon ollut kyllä tosi tyytyväinen: maksu on kuukaudessa vain parikymppiä ja siihen sisältyy myös ryhmäliikuntatunnit.


♥ Varaudu pieneen kulttuurishokkiin
Mua on pidetty meidän karjalais-suomenruotsalaisen perheen rauhallisimpana, mut hämmennys oli suuri, kun muutin tänne ja tajusin että enhän mää mikään rauhallinen oo. Tosi moni jyväskyläläinen tuntuu nimittäin olevan ihan huippu rauhallinen ja verkkainen. Mun miekkonen ja aika monet muutkin täällä ikänsä asuneet on sellasia harkitsevaisia ja vähän hiljaisempia verrattuna kunnon moottoriturpiin. Mutta ei hätää, siihen tottuu ja onhan se jyvääskylääläisten rauhallisuus loppupeleissä tosi ihana piirre: miksi kiirehtiä, kun mitään syytä ei ole. Siinä tällainen stressiotus rauhottuu itsekin.

♥ Ihanat pikkukaupat ja -kahvilat
Ne on mun mielestä täällä yksi parhaimmista asioista ja niilläkin oli osansa mun kotiutumisessakin. Meikäläisen blogissa on varmasti tullut jo hyvin monen monituista kertaa ilmi, kuinka mää rakastan Harjun Paperia, jossa myydään toinen toistaan ihanampia kortteja, lightboxeja ja kaikkea muuta ihanaa sekä Pientäkamaria, josta taas löytyy söpöjä astioita, koruja ja kaikkea muuta ihanaa pientä. Kahviloista mun lemppareita on totta kai Teeleidi (ihan parasta teetä ja se paikka itsessäänkin on tosi ihana!) ja Wilhelmiinan Konditoria (tääkin on ihan jo paikkana ihana ja sieltä saa välillä ostettua ison säkillisen ylijäämäleivoksia, -pullaa ja muuta ihanaa kympillä).


♥ Tarttuva (ja ihana) murre
Jyväskylässä on aivan ihana murre, joka myös tarttuu aika helposti. Täällä on myös joitain omia sanoja, jotka ei mulle aluksi auenneet, kuten että vaikkapa joku leffaa voi hölliä tai olla maukas eli siis olla tosi hyvä. Aluksi vähän ihmettelin näitä, mutta nykyään ne on jo tuttuja, vaikka en niitä itse käytäkään. Sitten kun murre tulee tutuksi, niin Jyväskyläkin tuntuu varmasti kodikkaammalta tai siis höllii enemmän.



♥ Anna aikaa
Uuteen kaupunkiin kotiutuminen voi olla hidastakin, joten sen kanssa ei kannata kiirehtiä. Mulla meni melkein puoli vuotta kunnes tää alkoi oikeasti tuntua kotikaupungilta ja nykyään viihdynkin ihan älyttömän hyvin!

♥ Jos aika käy tylsäksi...
Lätkin tähän postaukseen sellaisia kuvia Jyväskylästä, jotka ei ehkä ole ihan niitä perinteisimpiä, mitä tästä kaupungista laitetaan. Ja koska kaupunkiin tutustuu parhaiten sitä kiertelemällä ja tutkimalla, niin jos tulee tylsää, niin lähde kiertelemään ja bongailemaan näitä pikku yksityiskohtia! Nää kaikki löytyy vieläpä keskustasta tai sen läheltä, ei tartte lähtee bussilla eiku siis linkillä seikkailemaan.

Löytyykö täältä muita kaupungin vaihtajia?

2 kommenttia:

  1. Hyvät vinkit! Mä en ole oikeastan vaihtanut ikinä kaupunkia - silloinkin kun asuin vielä landella, olin kuitenkin jo Turun vaikutuspiirissä - mutta voisin kuvitella, että näin keinoin pärjäisin vaikka Tampereella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mulla oli sama silloin kun olin vielä espoolainen ja melkein kaikki meno ja meininki oli Helsingissä, vaikken siellä koskaan asunutkaan :D

      Poista