sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Syksy: uuden alku?

Syksy tarkoittaa monelle meistä paluuta arkeen: töihin, kouluun tai opiskeluiden pariin. Samalla usein startataan uusia harrastuksia, aletaan syödä taas fiksummin ja liikkua enemmän sekä ennen kaikkea halutaan elää taas aktiivisempaa ja ahkerampaa elämää, vähän niin kuin vuodessa olisi kaksi hetkeä uudistua: vuodenvaihteen new year, new me ja sit tää syksyn puhtaalta pöydältä -meininki.

Takki: H&M // mekko: saatu // sukkikset: Lindex // laukku: kirppari

Mutta mitä just tää syksy mulle merkitsee? No tosi paljon uutta, paljon enemmän kuin aiempina vuosina. Mulla alkaa viimeinen opiskeluvuosi ja samalla opettajanopinnot ja gradun kanssa ahertaminen. Jännää! On jotenkin vaan niin ihmeellistä ajatella, että vuoden päästä olisin valmistunut ja toivottavasti työelämässäkin kiinni. Näiden unelmien saavuttaminen vaatii vaan ihan älyttömästi työtä ja se tietysti vähän pelottaa: mulla on gradu ja 35 op:n sivuainekokonaisuus tehtävänä, siis yhteensä 95 op tälle lukuvuodelle, huh. Yritän kyllä lohduttautua sillä, että onhan mulla kunnon opintopisterysäyksistä aiempaakin kokemusta, mutta nyt työtä tulee kyllä olemaan enemmän. Lähden tähän kuitenkin toiveikkaalla asenteella ja teen töitä sitä mukaan kuin niitä tulee, enkä jätä mitään viime tippaan. Okei, kuulostaa ehkä vähän kuun tavoittelulta taivaalta, mutta eiköhän tästä lukuvuodesta selvitä joko vähän suuremmalla stressimäärällä tai sit sellasella kohtuullisella. Mun on turha nimittäin valehdella itselleni, etten muka stressaisi. :D


Muita uusia juttuja on tietenkin Varpun harrastukset. Syksyn aikana olis tarkoitus aloitella agilitya ja päästä siinä kunnolla alkuun. Lisäksi käydään kokeilemassa lampaiden paimentamista. Varpun kasvattaja nimittäin soitti vähän aikaa sitten ja kyseli, olisko meillä innostusta käydä testailemassa ja tottahan toki meillä on! Syyskuun lopulla olis siis suunta kohti Someroa ja lammastilaa! Ja tärkeänä kysymyksenä mulla totta kai päässä pyörii, että saakohan niitä lampaitakin jossain vaiheessa rapsuttaa.


Ja koska oon ainainen sokerihiiri, niin tavoitteena on tietysti myös herkkujen säästäminen viikonloppuihin. Kesällä oon antanut itselleni luvan herkutella enemmän, mutta nyt syksyllä alkaa taas skarppaaminen tänkin asian suhteen. Tietysti se yksi pulla tai Da Capo keskellä viikkoa on ihan sallittu, mutta yritän nyt lomankin jälkeen pitää syömiset fiksuina. Liikuntaa tulee kuitenkin onneksi väistämättä, koska Varpu tarvitsee runsaasti ulkoilua ja lenkkeilyä. Lisäksi mulla on suunnitelmissa käydä salilla kaksi kertaa viikossa ja uskon että se on ihan riittävä määrä: onhan se ihan peruskestävyystason liikunta  kuitenkin tärkeintä.


Tällä kertaa mun syksyn tavoitteissa on kuitenkin jopa jonkinlainen realismi mukana: tuntuu että melkein kaikkina viime vuosina olen lähtenyt vähän liiankin lennokkaasti kohti uusia haasteita ja sitten lähempänä joulua kirjoitellut viimeisiä esseitä melkein hengenhädässä, koska pitäsihän sitä ehtiä salillekin, mutta silti pysyä kouluhommien aikataulussa. Viime syksy oli tästä tosi hyvä esimerkki: mulla oli päivässä ehkä just se yksi tai kaksi tuntia vapaa-aikaa, koska  olin ahnehtinut ihan älyttömän paljon kursseja ja lisäksi ramppasin salilla kolme, neljä kertaa viikossa. Nyt oon sentään  oppinut olemaan armollisempi itselleni, ainakin vähän. Tästä on siis hyvä lähteä kohti tätä syksyä: tavoitteita on, mutta myös aikaa ihan vain olla ja tehdä just niitä asioita, jotka auttaa jaksamaan!

Millaisia suunnitelmia ja tavoitteita just sulla on tälle syksylle?

4 kommenttia:

  1. Onpa mukavan väriset sukkikset! <3 Mä tykkään siitä, miten inspiroitunut ja innostunut olo mulle tulee aina syksyn kynnyksellä. Se saa tekemään vaikka mitä, kesän chillailujen jälkeen. Muistan, kun jo ihan pienenä lapsena syksyllä aloitin aina ties minkälaisia "projekteja", joiden parissa puuhailin. Sama meininki edelleen. :D Nyt aion suunnata sen innostuksen opiskeluun. Täytyy sitä joskus yrittää valmistuakin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Mulla on just toi sama: syksyllä innostuu kaikenlaisten projektien kanssa ja on ihan eri tavalla sitä virtaa tehdä ja toteuttaa. Mullakin on tänä vuonna tähtäimessä opiskelut. Tsemppiä sulle opintojen kanssa! :)

      Poista
  2. Voi miten hauskat sukkahousut! :) Syksy on kyllä inspiroivaa aikaa ja silloin tekisi mieli aloittaa uusia harrastuksia, projekteja ja syksyisin kaipaan aina vähän takaisin koulun penkille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Tää on kyllä just tällasta inspiroivaa aikaa, jolloin tulee aloitettua ties mitä uutta ja sit myös jaksaakin ihan eri tavalla. :)

      Poista