maanantai 3. huhtikuuta 2017

Mitä meillä soi?

Mää en ole koskaan ollut kauhean musikaalinen, en osaa laulaa, enkä soittaa mitään muuta kuin suutani (räpätädin tärkeimpiä taitoja :D). Joskus olen itsekseni rämpytellyt bassoa ja tietysti koulussa nokkahuiluakin vingutettiin, mutta siihen se on sitten jäänytkin. Kuuntelen kuitenkin musiikkia sitäkin enemmän: bussimatkoilla (ne yli kolmen tunnin bussimatkat Jyväskylästä Helsinkiin olisivat paljon tylsempiä ilman), siivouksen piristyksenä, ruokaa laittaessani, iloisena, surullisena... Poikaystävälle musiikki on myös suuressa osassa ja meillä vinyylit ovatkin ahkerassa käytössä.

Mitä mää sitten kuuntelen? Muutamassa postauksessa olen maininnutkin, että metalli näyttelee meillä pääosaa, mutta ei mun kuuntelut rajoitu pelkästään siihen (vaikka onhan metallin sisälläkin tosi vaihtelevia tyylejä), vaan vaikkapa The Cure, Lumsk ja monet muut ovat ihan huippuja. Mutta mikäs sitä parhaiten mun kuunteluita selittämään kuin lista tärkeistä, hauskoista ja ihanista biiseistä.

The Cure - Just like heaven

Cure tuli tutuksi jo lapsena, kun mun isäpuolella oli niiden levyjä ja niitä myös kuunneltiin aika ahkerasti. Tätä biisiä myös sisko (joka on tosi musikaalinen) on soitellut tosi paljon ja esittänytkin sen muutamissa juhlissa. 

Lumsk - Godnat Herinde

Lumskiin törmäsin joskus Lumian MixRadion kautta (voi niitä Nokia-aikoja!) ja ensin vähän ihmettelin, että millä perusteella tämä biisi tupsahti. En kuitenkaan skipannut kappaletta ja muutaman kuuntelukerran jälkeen lämpenin bändille. Sanat ovat norjaksi, mutta vaikka osaa ruotsia, nämä ei oikeen aukene. Mutta sanoista viis, tykkään biisin rauhallisuudesta ja laulajalla on myös tosi upea ääni.

Lama - Totuus löytyy kaurapuurosta


Myös punkiin tutustuin jo pienenä: mun molemmat vanhemmat kuunteli nuorempana (ja varmasti jossain määrin vieläkin) suomipunkia ja joistain biiseistä tulee ihan lapsuus mieleen. Tähän kappaleeseen törmäsin kuitenkin vähän vanhempana, mutta se teki muhun suuren vaikutuksen, kun kertsissä käytetään mainoslallatusta, jota on kuitenkin osattu jatkaa just hyvin. Siis sopivasti järjetöntä ja silti hyvää!

King Diamond - Arrival


King Diamond eli Kinkku tuli mulle tutuksi poikaystävän kautta ja ensimmäisenä kiinnitin huomiota jannun ääneen: miten joku voi päästä noin korkealle? Tykkään myös, kun monelle albumille on keksitty joku tarina, joka etenee biisi kerrallaan. Ja se on hyvä varsinkin tällaiselle otukselle, joka ei osaa oikein kuunella kappaleiden sanoja, vaan antaa niiden iloisesti mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Paras tähän biisiin liittyvä muisto on viime kesältä, kun oltiin poikaystävän ja kavereiden kanssa katsomassa Diamondia Espoossa ja se keikka oli aivan mahtava! Ja vaikka tällainen kasarihevi ei vältämättä kaikkien mieleen ole, suosittelen kuitenkin katsomaan videosta kohdan 1.15, josta saa kunnon käsityksen siitä, kuinka korkealle tuo heppu todella pääsee.

Madness - One step Beyond

Tää on mulle todellinen arvoitus, miksi tykkään tästä biisistä: en oikein välitä saksofonista eikä ska ei ole mikään mun lempparityyli. Mutta jotain tässä silti on ja mää luulen, että toi montypythonmainen järjetön huumori. Ja se toimii!

Metsatöll - Merehunt

Folk metallia, sanat viroksi, säkkipilli... mitä muuta mää voisin enää toivoa? Metsatöll tuli mulle tutuksi joskus teininä ja keikallakin olen käynyt pari kertaa (ihan mahtava meninki!). Tää biisi on mulle niitä ensimmäisiä Metsatöllin kappaleita ja vielä nykyäänkin yksi parhaista. Musta on ihanaa, että tässä on kielenä joku muu kuin se ainainen englanti, mutta nää sanat ei kuitenkaan ole viroa opiskelleena mulle täyttä hepreaa. Tässä kuitenkin tulee vastaan taas se, että olen surkea kuuntelemaan sanoja, mutta ihanaa silti!


Iron Maiden - Infinite Dreams

 Iron Maidenin Infinite Dreamsissa yhdistyy kaikki ne parhaat puolet: Dickinsonin äänenkäyttö, bändin taidot, kitarasoolot... kaikki. Mää tykkään!


Eläkeläiset - Tervetuloa mehtään

Tarvitseeko tätä edes perustella? Järjetöntä huumoria, huippucoveri... En mää nää mittään syytä! :D


Mokoma - Uskalla elää

Tässä tuli tehtyä poikkeus ja kuunneltua sanat. Ja kannatti, koska ne on tällaselle ammattimurehtijalle tärkeä ohjenuora ja ne auttaa mua ehkä ymmärtämään paremmin sitä neuvoa, jonka mukaan ei kannata kantaa huolta sellaisista asioista, joihin ei voi vaikuttaa. Ehkä mää vielä joskus tajuan pointin!

2 kommenttia: