keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

Lapsuuden aakkoset

Bongasin tällasen postauksen muutamassa blogissa ja tuli kunnon inspiraatio apinoida tää muistelun multihuipentuma myös omaan blogiin. Mutta muu höpöttely sikseen ja tästä se lähtee, katsaus Eltsun lapsuuteen:

A: anorakkitakki
Mulla ja myöhemmin mun siskolla H:lla oli viininpunainen anorakki, jota kutsuttiin orvokkitakiksi, vaikka kyseisten kukkasten kanssa takilla oli harvinaisen vähän yhteistä. Anorakki oli tosi hyvä ja kätevä vaate. Ja jostain syystä mulle ja siskolle tosi tärkeä.

B: banaanipuuro
Olin pienenä tosi kranttu. Siis oikeasti älyttömän kranttu. Niihin harvoihin ruokiin, jotka edes jollain tavalla kelpasivat, kuului banaanipuuro eli neljänviljanpuuroa ja banaanimössöä sekaisin ja tadaa siinä ruoka, joka maistui myös pikku-Eltsulle.

C: C-kasetti
Se klassinen veto. Parasta noissa kaseteissa oli kuitenkin se, että kun painoi ihan vähän soittimen pausea, niin ääni muuttui nopeaksi kimitykseksi. Nauhotettiin siskon kanssa aina kaiken maailman biisejä ja sitten käkätettiin niille pikkuoravakonserteille.

D: Da Capo
Mun lempparisuklaa ihan pienestä pitäen. Ihan parasta!

E: mun pitkäaikaisimman kaverin nimen eka kirjain
Ollaan siis tunnettu tän kaverin kanssa muskarista lähtien ja vuosien varrelta on niiin paljon muistoja ja inside-läppää, joille tulee naurettua vieläkin.

F: famu
Eli iskän äiti. Hän on siis suomenruotsalainen, mutta iskälle ei valitettavasti opetettu ruotsia. Suomenruotsalaiset perinteet olivat silti läsnä: famu vei mut ja siskon aina joka vuosi katsomaan Lucia-kulkuetta. Ja meidän omana perinteenä oli sen jälkeen mennä syömään kiinalaista ruokaa.

G: Goretex
Varmaan jokaisen lapsiperheen pelastus kurakeleillä ja pakkasessa. Mää olin vieläpä tosi ylpee mun goretex-kengistä silloin pentuna.


H: Hanna ja Huolinkainen
Kirja, joka kertoi huolista, niiden kanssa elämisestä ja siitä, kuinka niiden omien huolien kanssa on kuitenkin kevyintä kulkea verrattuna muiden murheisiin. Kirja on mulla vieläkin tallella ja sillä on kyllä ihan tosi tärkeä sanoma!

I: iskä
Iskän kanssa meillä oli joitain yhteisiä juttuja, kuten lätkämatsit ja sellaiset älyttömän kirpeät karkit, jotka olivat "väkeviä, mutta silti hyviä." Nykyään tatuoinneista on tullut myös yhteinen juttu. :D

J: Jokerit
Iskä vei mua lätkämatseihin siitä lähtien kun olin ehkä juuri ja juuri parivuotias. Vaikka aluksi en pelistä ymmärtänyt hölkäsen pöläystä, niin olin kuulemma osoitellut Jokereiden pelaajia telkkarin edessä kirmaillessani ja hokenut Oke Oke. Parasta lätkämatseissa oli ensimmäisinä vuosina Rokkimäkin ranut, mutta myöhemmin musta tuli kunnon lätkäfani.

K: koirat
Halusin pienenä olla koira ja jopa kyselin äidiltä, miksei hän voinut synnyttää musta nelijalkaista. Toivoin kovasti myös omaa koiraa ja se toive toteutui, kun oli 6 ja meille hankittiin vehnäterrierinpentu, Siiri.

L: Lainelautaileva lehmänmaha rock´n´roll
Tää biisi oli aivan mahtava ja on se kyl vieläkin, kunnon punkia. Mun kumpikin vanhempi kuunteli punkia ja nykyään myös mää kuuntelen.


M: Mummo
Mummo opetti meille paljon erilaisia korttipelejä ja teki parhaita lihapullia. Kun olin ihan pieni, mummo asui Ruokolahdessa punaisessa puutalossa, jossa oli iso piha ja Saimaa ihan vieressä. Toi eka kuva onkin muuten otettu siinä pihassa. Mummo piti kesäisin myös kanoja. Yhtenä kesänä oli kukkokin, mutta siitä jäi niin pahat traumat, kun se jahtasi meitä lapsia ja jopa nokkaisi mua ja siskoa.

N: Nylon Beat
Mun, siskon ja sen mun pitkäaikaisimman kaverin, E:n, lapsuuden lempparibändi. E:n kanssa oli kova vääntö siitä, kumpi saa olla Jonna. Voi niitä aikoja! :D

O: Oliot
Siskon kanssa keksittiin paljon erilaisia mielikuvitusolentoja ja piirrettiin niitä. Yritettiin joskus pieninä koota niistä tietokirjaakin.

P: pappa
Äidin nykyinen mies eli mun isäpuoli, joka on mulle kuin toinen isä. Hän on suomenruotsalainen, joten siitä tuo nimitys. Pappa on pitänyt mua ja siskoa ihan samalla tavalla tyttärinään kuin hänen ja äidin yhteistä lasta eli mun toista siskoa (mitään siskopuolia ei ole mun mielestä olemassakaan, L on mulle sisko ihan samalla tavalla kuin H).

Peukaloisen retket
Tää oli ihan pakko laittaa kans, koska se oli mun ehdoton lemppariohjelma. Mulla se innostus meni ihan siihen että istuin olkkarinpöydällä tonttulakki päässä ja leikin Nils Holgerssonia. Se pöytä oli se hanhi. Joskun halusin olla myös Martti-hanhi ja silloin mulla oli paperista tehdyt siivet ja nokka. Kunnon panostus!

Q: Q-kirjain
Ihan siis se pirun kirjain, jota toistellessa alkoi aina haukotuttaa. Haastoin itseäni monta kertaa, mutta aina se hemmetin q sai haukottelemaan. Joo, mulla oli jännät haasteet lapsena. :D

R: radio
Kiitos nauhottavan mankan, pystyttiin siskojen kanssa leikkimään radiota. Höpöteltiin ja soitettiin siihen väliin musiikkia nauhottamalla joku biisi.


S: Sukulaiset
Mun äidinpuoleinen suku on tosi tiivistä ja me pidetään paljon yhteyttä nyt ja silloinkin kun olin pieni. Kokoonnuttiin välillä kaikki mummolaan ja kesällä mää ja H mentiin aina viikoksi serkuille Jyväskylään. Äidin puoleinen suku on alunperin Karjalasta ja se kyllä näkyy: puheenvuoroa ei saa kuin keskeyttämällä ja koko ajan joku on äänessä sekä itketään kun itkettää ja nauretaan kun naurattaa. Ihan parasta! Joskus tulee mietittyä, että miten musta on tullut tällainen herkkä räpätäti, mutta sitten sitä tapaa taas sukulaisia ja tää kysymys saa vastauksen.

T: Tukholman risteilyt
Tää on ollut meidän perheen perinne jo ihan siitä lähtien, kun olen ollut ihan pieni. Mentiin kesällä reissaamaan ja syötiin aina buffassa (se suklaamoussen määrä). Tää perinne on säilynyt ja käydään edelleen joka kesä ristelyllä.

U: Urpo ja Turpo
Mun ja siskoni H:n mielestä yksi parhaimmista ohjelmista. Sitä jaksettiin katsoa aina.

V: Vuokramökki
Kesään kuului mökin vuokraaminen jostain päin Itä-Suomea. Oli aina hauskaa lähteä viikoksi reissuun ja päästä monta kertaa päivässä uimaan. Illalla taas oli mukavaa juoda kaakaota ja pelata korttia. Kun olin 12 meidän perhe osti oman mökin Loviisasta ja se on ollut kyllä tosi tärkeä ja paras paikka rentoutua.

W: Wiener-nougat
Tykkäsin näistä herkuista jo pienestä pitäen. Viimekin jouluna paketista kuoriutui rasiallinen Wiener-nougatia (jotka söin varmaan yhden illan aikana, hehee...)

X: Missä X
E:n kanssa syötiin aina näitä karkkeja. Olivat tosi kirpeitä, mutta älyttömän hyviä.

Y: yrjö
 Hurmaavaa, mutta mulle on jäänyt tosi hyvin mieleen lapsuuden vatsataudit ja määhän oksentelin aina tosi omituisiin paikkoihin, kuten ukin autoon ja kerran istuin vessanpöntön kannen päällä ja oksensin lattialle. Oikea älyn huipentuma. :D

Å: ihan se ruotsalainen å
Ihmettelin pentuna pääni puhki miten aakkosissa voi olla kaksi o:ta. Kirjoittelin jopa kaikki aakkoset paperille, jotta pystyisin laskemaan, voiko olla todella niin, että o:ita on kaksi. Ja kappas, niitä oli todella pari kappaletta! Myöhemmin tajusin, että å:han se toinen o olikin.

Ä: äiti
Totta kai! Äiti on ihan paras! Kun oltiin siskojen kanssa pieniä, äiti vei meitä aina metsäretkille ja luki meille paljon. Hän kuunteli (ja kuuntelee edelleen) kaikki meidän huolet ja murheet ja on ihan paras puhumaan järkeä. Yksi parhaista muistoista on, kun joskus 7-vuotiaana kävin äidin kanssa katsomassa näyttelyä nimeltä Rääpäle. Silloin satoi kaatamalla vettä ja juoksimme galleriaan, jossa näyttely pidettiin. Tykkäsin tosi paljon niistä tauluista ja meillä oli äidin kanssa tosi mukavaa. Näyttelyt on vielä nykyäänkin meidän yhteinen juttu.

Ö: örkit
Eli Kotihirviöiden käsikirjat. Nää oli niitä jonkun tsekkiläisen kirjailijan tekemiä ja siinä arkiset ongelmat esitellään hirviöinä. Ne oli tosi hyviä ja hauskoja. Löysin pari vuotta sitten kirpparilta sen ykköosan ja mun oli ihan pakko ostaa se sen kaiken nostalgian takia!


4 kommenttia:

  1. Ite oon nyt innostunu raakapuurosta, johon murskataan banaani sekaan. Syön sitä aina aamiaiseksi ja useimmiten myös välipalaksi.

    Wiener nougateihin tutustuin vähän ennen viime joulua ja heti jäin koukkuun. Harmi, että kyseinen rasia on niin kallis, ettei niillä viitsi joka viikko herkutella. Maun lisäksi niissä on kuitenkin se hyvä puoli, että ovat vegaanisia, kun pyrin mahdollisimman paljon syömään kyseisen ruokavalion mukaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Banaani on siitä kyl tosi hyvä, kun se tuo sitä kaivattua makeutta. Mää heitän aina smoothieihin banskun sekaan, niin maistuu paremmin ja puurossa se toimii edelleen hyvin!

      Mää oon kans suositellut noita wienernougateja muutamalle vegaanikaverille ja sit mulle kans maidottomuus on helpotus laktoosi-intoleranssin takia (vaikka usein menen riskillä syön suklaata ihan tyytyväisenä laktoosista piittaamatta) :D

      Poista
  2. Täältä E lähettellööpi sulle hirmuisesti terveisiä! Ihania ja hulluja yhteisiä muistoja meillä kyllä onkin ja lisää tulee :) Pian nähdään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että! Kiitos! Joo ja tervetulloo tänne (entisen espoolaisen silmissä) pohjoiseen! :D

      Poista